ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ЕТНОФУНКЦІОНАЛЬНОГО ПІДХОДУ У ФОРМУВАННІ ЦІННІСНО-СМИСЛОВИХ ЗАСАД СУЧАСНОЇ КОМУНІКАЦІЇ

Автор(и)

  • A. Kravchenko
  • M. Kovalenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-1443.2019.41.172954

Ключові слова:

сучасна комунікація, діалог, етнофункціональний підхід, ціннісно-смислові константи, теоретико-мето- дологічні засади, менталітет, етнофункціональна комунікація, соціокультурна прескриптивність

Анотація

У запропонованій статті представлено соціально-філософське обґрунтування інтеграції етнофункціональної методології у конструювання онтологічних та аксіологічих засад сучасної комунікації. Автором розкриваються основні положення полідисциплінарної етнофункціональної парадигми О. Сухарева та пропонуються можливі варіанти їхньої проекції на вирішення проблем, пов’язаних із комунікацією.
Зроблено акцент на тому, що задіяння методологічних можливостей етнофункціонального підходу забезпечить побудову ціннісно-смислових засад комунікації з урахуванням тенденцій культурно-історичної ситуації сучасного світу – уніфікації та глобалізації культурного простору, наростання етнічної маргіналізації людства, етнокультурної партикулярності та мозаїчності, експоненційного розвитку інформаційно-комунікаційних процесів, активної міжкультурної комунікації, проблем міжконтинентальних міграцій, вимушеного переселенства тощо. Обґрунтовано твердження про те, що існуючі в певному етносередовищі ціннісно-смислові засади комунікації виконують або етноінтегруючу, або етнодезінтегруючу роль, сприяють або перешкоджають як внутрішньонаціональним, так і міжнародним комунікативним зв’язкам між людьми.
Зроблено соціально-філософські висновки про те, що реалізація в інтеркомунікаційному просторі таких елементів ментальності етносу як цінності та смисли становить важливе особистісне, соціальне та планетарне значення. Запропоновано прикладне положення про можливість реалізації просвітницько-педагогічних методів у формуванні ціннісно-смислової сфери особистості для досягнення належного рівня особистісної, суспільної та міжетнічної комунікації.

Посилання

Agatctci, E. (1989). Chelovek kak predmet filosofii [Man as a matter of philoso- phy]. Voprosy filosofii [Questions of philosophy], 2, 24-35 [in Russian].

Bebyk, V. M. (2011). Hlobalne informatsiine suspilstvo: poniattia, struktura, komunikatsii [Global Information Society: Concept, Structure, Communica- tion]. Informatsiia i pravo [Information and right], 1 (1), 41-49 [in Ukrainian].

Fruktova, Ia. S. (2014, November). Smysl yak bazovyi konstrukt sotsialnoi komunikatsii : teoretyko-metodolohichnyi aspekt [Semantics as the basic construct of social communication: theoretical and methodological aspect].

In Sotsialni komunikatsii v interkulturnomu prostori [Social communication in the intercultural space] : Proceedings of the International Conference. (pp. 88–95) Kyiv [in Ukrainian].

Hamitov, N. & Krylova, S. (2006). Filosofskij slovar. Chelovek i mir [Philosophi- cal dictionary. Man and the world]. Kiev: KNT, Centr uchebnoj literatury [in Russian].

Kaiher, V. I. (2005). Metodolohichni osnovy etnofunktsionalnoho pidkhodu do vyvchennia liudyny [Methodological foundations of an ethno-functional ap- proach to the study of man.]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu imeni I. I. Mechnykova [Bulletin of the Odessa National University named after I. I. Mechnikov], 10, 10, 73-83 [in Ukrainian].

Kovalenko, M. V. (2017, February). Sotsiokulturna preskreptyvnist tsinnisno- smyslovykh kryteriiv etnofunktsionalnoi komunikatsii [Sociocultural pre- scriptivism of value-semantic criteria of ethno-functional communication]. In Teoriia i praktyka suchasnoi nauky [The theory and practice of modern science] : Proceedings of the International Conference : (pp. 21-23). Kherson: Vydavnychyi dim “Helvetyka” [in Ukrainian].

Kravchenko, P. A. (2016). Tsinnisni oriientatsii sotsialnoi arkhitektoniky hlobalnykh sotsialnykh merezh u suchasnomu sotsiumi [Valuable orientations of the so- cial architecture of global social networks in modern society]. Filosofski obrii [Philosophical horizonl], 35,10-19 [in Ukrainian].

Matiushyna, I. I. (2007). Komunikatyvna pryroda smyslu [Communicative nature of meaning] (PhD dissertation). Pivdennoukrainskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni K. D. Ushynskoho, Odesa [in Ukrainian].

Pryshchak, M. D., & Pavlyk, T. M. Smysl yak ontolohichna osnova pedahohichnoi komunikatsii [Semantics as an ontological basis of pedagogical communica- tion]. Retrieved from http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/9224 [in Ukrainian].

Romanenko, Ye. (2012). Komunikatsiia yak neobkhidna skladova rozvytku suchasnoho suspilstva [Communication as a necessary component of the de- velopment of modern society]. Demokratychne vriaduvannia [Democratic Governance], 9, 1-7 [in Ukrainian].

Shynkaruk, V. I. (Ed.). (2002). Fylosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophi- cal Encyclopedic Dictionary]. Kyiv: Abrys [in Ukrainian].

Suharev, A. V. (2008). Jetnofunkcional’naja paradigma v psihologii : teorija razvitija i jempiricheskie issledovanija [Ethnofunctional paradigm in psy- chology: theory of development and empirical research]. Moskov: Institut psihologii RAN [in Russian].

Sukharev, O. V. (2013). Rozvytok mentalnosti vyshchykh prosharkiv ruskoho suspilstva vid kintsia X do XVII stolittia [Development of the mentality of the upper strata of Russian society from the end of the X to the XVII century]. Psykholohiia i suspilstvo [Psychology and Society], 3, 39-57 [in Ukrainian].

Suprunenko, O. Sotsialni smysly yak osnova efektyvnoi komunikatsii ukrainskoi natsii [Social meanings as the basis of effective communication of the Ukraini- an nation]. Retrieved from http://veche.kiev.ua/journal/1161/ [in Ukrainian].

Shcherbyna, V. M. (2013). Mizhkulturna komunikatsiia u suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Intercultural communication in the modern socio- cultural space]. In Visnyk NTUU “KPI”. Politolohiia. Sotsiolohiia. Pravo [Bulletin of the NTUU “KPI”. Politology. Sociology. Right], 2 (18), 70-75 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ