ФІЛОСОФСЬКО-ІСТОРИЧНІ ОСНОВИ СВОБОДИ ВОЛІ ЛЮДИНИ В РОСІЙСЬКОМУ ЗАХІДНИЦТВІ ХІХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • S. V. Shejko
  • O. S. Kolodiy
  • A. M. Ilchenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-1443.2018.40.175186

Ключові слова:

західництво, слов’янофільство, свобода волі, свобода вибору, необхідність, творча особистість, науковий історизм, особистісний початок, гідність людини, цілісність пізнання

Анотація

У статті проаналізовані філософсько-історичні основи інтерпретації свободи волі людини в російському західництві середини ХІХ ст., зокрема, у творчості К. Кавеліна, С. Соловйова та Б. Чічеріна. Розкривається спроба представників ліберально-сцієнтичного напрямку пов’язати вирішення проблеми свободи волі з духовно-практичними проявами окремої особистості в історичному розвитку. Лише моральний розвиток вільної особистості стає підґрунтям для глибокого освоєння об’єктивного руху історичного процесу. Головним для філософського осмислення історичного пізнання у творчості К. Кавеліна є проблема визначення загального закону історичного розвитку. Філософ-західник виступив із критикою однобічності методології емпіризму та апріоризму в історичному пізнанні. Емпіричне в філософії історії в якості готового результату дає мертві факти, що мають характер зовнішності та випадковості. Апріоризм в історії виражає осягнення подій та явищ винятково за допомогою абстрактних раціоналістичних форм, що не розкривають об’єктивну сутність історичних істин. Важливим моментом історичного пізнання є взаємодія принципу об’єктивного розвитку з суб’єктивним процесом історичного життя, свободою волі особистості в філософії історії. Методологія осягнення сутності свободи волі вимагає цілісного знання – органічного взаємозв’язку емпіричного, раціонального та інтуїтивного. Філософсько-історичні пошуки представників ліберально-сцієнтичного напрямку дали могутній поштовх для становлення системного дослідження основоположних проблем у російській філософії ХІХ ст.

Посилання

Kavelin K. D. Moskovskie slavianofily sorokovykh godov. Nash umstvennyi stroi. Moskva: “Pravda”, 1989. S. 336−366.

Kavelin K. D. Mysli i zametki o russkoi istorii . Nash umstvennyi stroi. Moskva: “Pravda”, 1989. S. 171−255.

Kavelin K. D. Vzgliad na iuridicheskii byt drevnei Rossii. Nash umstvennyi stroi. Moskva: “Pravda”, 1989. S. 11−67.

Kavelin K. D. Otvet moskvitianinu. Nash umstvennyi stroi. Moskva: “Pravda”, 1989. S. 68−94.

Kavelin K. D. Nash umstvennyi stroi. Nash umstvennyi stroi. Moskva: “Pravda”, 1989. S. 307−319.

Kavelin K. D. Zloby dnia . Nash umstvennyi stroi. Moskva: “Pravda”, 1989. S. 489−540.

Kavelin K. D. Kratkii vgliad na russkuiu istoriiu. Nash umstvennyi stroi. Moskva: “Pravda”, 1989. S. 158−170.

Kavelin K. D. Filosofiia i nauka v Evrope i u nas. Nash umstvennyi stroi. Moskva: “Pravda”, 1989. S. 278−292.

Kavelin K. D. Mefistofel Antokolskogo. Nash umstvennyi stroi. Moskva: “Pravda”, 1989. S. 476−488.

Karamzin N. M. Izbrannye stati i pisma. Moskva: Sovremennik, 1982. 350 s.

Kissel M. A. Dialekticheskie motivy v nemarksistskoi filosofii nauki XX veka. Kritika nemarksistskikh kontceptcii dialektiki XX veka. Moskva: MGU, 1988. 540 s.

Solovev S. M. Nabliudeniia nad istoricheskoi zhizniu narodov: ocherk, 1868. 126 s.

Khomiakov A. S. O starom i novom. Khomiakov A. S. Sochineniia v 2 tomakh. Moskva: “Medium”, 1994. T 1 : Raboty po istoriosofii. S. 456−470.

Shkurinov P. S. Pozitivizm v Rossii XIX veka. Moskva: Izd-vo Mosk. un-ta, 1980. 416 s.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ, ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ