АВТЕНТИЧНІСТЬ І СВОБОДА САМОЗДІЙСНЕННЯ

Автор(и)

  • V. Liakh

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-1443.2019.42.202200

Ключові слова:

автентичність, свобода, свобода самоздійснення

Анотація

Тема автентичності людського існування була започаткована ще в античні часи, коли філософи намагалися визначити, яким має бути ідеал справжнього мудреця. Зокрема, стоїки визначали автентичне життя (що уособлювало мудрість) як таке, що передбачало узгодження існування людини з розумом і волею богів. Для прикладу можна навести одне з висловлювань Марка Аврелія: «Ніхто не може тобі завадити жити згідно з розумом твоєї природи, і ніщо не відбувається всупереч розуму загальної природи» (Инглхарт, & Вельцель, 1995, c. 313). Втім «розум» тут не є здатністю людини до міркування, до пізнання. Оскільки, як зазначав П. Адо, «мудрець досяг досконалості розуму, ототожнюючи свій розум з божественним Розумом, свою волю з божественною волею. Чесноти Бога не вище чеснот мудреця» (Адо, 1999, с. 245). Тобто, Розум тут тлумачиться як щось онтологічне, що існує поза світом людських здатностей. Це – Логос, воля богів, загальна закономірність, поклик природи тощо. Втім, за будь-яких умов, людський розум не є тотожним божественному Розуму, оскільки розум, притаманний людині, є не субстантивним, а дискурсивним, тобто здатним до розмірковування і судження. Звідси випливає можливість свободи вибору, ймовірність помилок і відповідно – необхідність постійного узгодження людського розуму із всезагальним Розумом. «Жити згідно з розумом означає, таким чином, жити згідно з всезагальним Законом, що іманентно керує розвитком світу» (Адо, 1999, с. 143).

Посилання

Ado P., & Gaidamaka V. P. (Trans.). (1999). Chto takoe antichnaia filosofiia? [What is antique philosophy?]. Moskva: Izdatelstvo gumanitarnoi literatury [in Russian].

Bauman Z. (2005). Individualizirovannoe obshchestvo [Individualized society]. Moskva: Logos [in Russian].

Bell D. (1996). Kulturni superechnosti kapitalizmu [Cultural contradictions of capitalism]. In Suchasna zarubizhna sotsialna filosofiia : khrestomatiia [Contemporary foreign social philosophy: textbook] (pp. 194-250). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Fukuiama F., & Levin M. B. (Trans.). (2004). Konetc istorii i poslednii chelovek [End of story and last man]. Moskva: OOO Izdatelstvo ACT ZAO NPP “Ermak” [in Russian].

Inglkhart R., & Veltcel K. (2011). Modernizatciia, kulturnye izmeneniia i demokratiia: Posledovatelnost chelovecheskogo razvitiia [Modernization, cultural change and democracy: A consistency of human development].

Moskva: Novoe izdatelstvo [in Russian].

Rimskie stoiki: Seneka, Epiktet, Mark Avrelii [Roman Stoics: Seneca, Epictetus, Marcus Aurelius]. (1995). Moskva: Respublika [in Russian].

Teilor Ch. (2002). Etyka avtentychnosti [Ethics of authenticity]. (2nd ed.). Kyiv: Dukh i litera [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНІ ТРАНСФОРМАЦІЇ В УМОВАХ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ