ІКОНОПИС: БАРОКОВА МЕНТАЛЬНІСТЬ УКРАЇНЦІВ

Автор(и)

  • O. Bogomolets

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-1443.2021.45.243038

Ключові слова:

ментальність, ментальна модель, бароко, ікона, герой, преображення, народний іконопис

Анотація

На емпіричному тлі представленої в експозиціях Замку-музеї Радомисль колекції професійних та народних барокових ікон, у статті розкрито композиційну, художню та ідейну своєрідність українського барокового іконопису та показано суголосність трансльованих ним образів та ідеалів національному характерові та суспільним сподіванням українців. Саме завдяки цьому, український бароковий іконопис (професійний та народний) у часи довготривалої бездержавності та культурної децентралізації став головним засобом трансляції засадничих для збереження етнокультурної ідентичності колективних споминів, а з ними – й суспільних ідеалів. Останні, з плином часу трансформувалися в ментальні моделі, які несвідомим чином визначали світоглядно-ціннісні пріоритети українців. Вони, як свідчить композиційна своєрідність представлених у Замку-музеї Радомисль барокових ікон, оберталися навколо засадничих для барокового світогляду ідей преображення світу та досягнення Царства Божого на землі завдяки подвижницькій діяльності героїв. Для людини «епохи бароко» ними були не тільки православні святі, а й релігійні та політичні діячі, котрі могли ігнорувати вимоги християнських моралістів заради реалізації конкретних життєвих інтересів народу. Їхня подвижницька діяльність вважалася однією з головних передумов преображення світу прообразом якого поставала Богородиця. Для українців вона була не лише невтомною заступницею знедолених та страждаючих, а й прообразом тієї самовідданої й безкорисної любові, що запанує в світі (на святій українській землі) у процесі його преображення. Щире сподівання українців на захист святих у єдності з непохитною вірою у «всеприсутність» Господню та софійність світу, призвела до утвердження в українській свідомості онтологічного оптимізму, тобто віри у кінцеве подолання всіх життєвих перешкод без жодних особистих зусиль.
Сформовані та трансльовані українським бароковим іконописом ідеали та ментальні моделі, завдяки духовним лідерам національного відродження, серед яких безумовний пріоритет належить творчій спадщині Т. Шевченка, набули світського звучання та продовжили визначати спосіб думання та поведінку українців.
Навіть сьогодні, вони щиро вірять, що оновлення світу та формування нового справедливого ладу не потребує ніяких особистих зусиль і буде реалізоване силами призваних ними героїв у підсумку мажорного звершення українського історичного поступу.

Посилання

Antonovych, V. (1995). Try natsionalni typy narodni [Three National Folk Types]. Retrieved from http://litopys.org.ua/anton/ant03.htm [in Ukrainian].

Bohomolets, O. (2017). Ukrainska domashnia ikona [Ukrainian home icon]. Kyiv: Vydavnychyi dim Dmytra Buraho [in Ukrainian].

Chyzhevskyi, D. (2003). Do problem baroko [ To the problems of the baroque]. In Ukrainske literaturne baroko [Ukrainian literary baroque] (pp. 331-342). Kyiv: Oberehy [in Ukrainian].

Donchenko, O. A., & Romanenko, Yu.V. (2001). Arkhetypy sotsialnoho zhyttia i polityka (Hlybynni rehuliatyvy psykho-politychnoho povsiakdennia) [Archetypes of social life and politics (Deep regulations of psycho-political everyday life)]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Dontsov, D. (2005). Dukh nashoi davnyny [The spirit of our antiquity]. In De shukaty nashykh istorychnykh tradytsii [ Where to look for our historical traditions] (pp. 137–501). Kyiv: MAUP [in Ukrainian].

Golubev, S. (1898). Kievskii mitropolit Petr Mogila i ego spodvizhniki: opyt tcerkov.-ist. issledovaniia [ Metropolitan of Kiev Peter Mogila and his associates: the experience of the church. Research] (Vol. 1). Kiev: tip. G. T. Korchak-Novitskogo [in Russian].

Goyan, I. N., & Storozhuk, S. V. (2018). Retceptcii premodernykh form obshchestvennogo vzaimodeistviia v sovremennom ukrainskom sotciume [Receptions of premodern forms of social interaction in modern Ukrainian society]. Sotcialnoe vospitanie [Social education], 2, 18-27 [in Russian].

Horskyi, V . (1997). Istoriia ukrainskoi filosofii [ History of the Ukrainian Philosophy]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Hrushevskyi, M. (1991). Khto taki ukraintsi i choho vony khochut [Who are Ukrainians and what do they want]. Kyiv: T-vo «Znannia v Ukraini» [ in Ukrainian].

Kostomarov, N. (1861). Dve russkie narodnosti [ Two Russian peoples]. Osnova [The foundation], 3, 33-80 [in Russian].

Krymskyi, S. (2006). Arkhetypy ukrainskoi mentalnosti [Archetypes of the Ukrainian mentality]. In Problemy teorii mentalnosti [The problems of the theory of mentality] (pp. 273-299). Kyiv: Nauk. Dumka [in Ukrainian].

Kryvda, N., Storozhuk, S., Hoyan, I., & Fedyk, O. (2019). Worldview And Ideological Priorities Of Modern Society: Ukrainian And Euro-Atlantic Context. Ideology and Education in Post-Soviet Countrie, 2(13), 91-109.

Makarov, A. M. (1994). Svitlo ukrainskoho baroko [Light of the Ukrainian baroque]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Miliaieva, L., & Helytovych, M. (2007). Ukrainska ikona XI–XVIII stolit [Ukrainian icon of the XI-XVIII centuries]. Kyiv: Dukhovna spadshchyna Ukrainy [ in Ukrainian].

Ohiienko, I . (Mytropolyt Ilarion) (2003). Rozpiatyi Mazepa [ Crucified Mazepa]. Kyiv: Nasha kultura i nauka [in Ukrainian].

Popovych, M. (2006). Ukrainska natsionalna mentalnist [Ukrainian national mentality]. In Problemy teorii mentalnosti [The problems of the theory of mentality] (pp. 232-270). Kyiv: Nauk. Dumka [in Ukrainian].

Semchyshyn, M. (1985). Tysiacha rokiv ukrainskoi kultury (Istorychnyi ohliad kulturnoho protsesu) [ A Thousand Years of Ukrainian Culture (Historical Review of the Cultural Process)]. New York [in Ukrainian].

Shlemkevych, M. (1956). Halychanstvo [Galicia]. New York; Toronto: Kliuchi [in Ukrainian].

Stepovyk, D. (2004). Istoriia ukrainskoi ikony X–XX st. [History of the Ukrainian icon of the X-XX centuries]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Yaniv, V. (1993). Narysy do istorii ukrainskoi etnopsykholohii [Essays on the history of Ukrainian ethnopsychology]. Miunkhen: Ukrainskyi vilnyi universytet [in Ukrainian].

Zholtovskyi, P. M. (1983). Khudozhnie zhyttia na Ukraini v XVI–KXVIII st. [Artistic life in Ukraine in the sixteenth and eighteenth centuries]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-22

Номер

Розділ

РЕЛІГІЄЗНАВСТВО