ФЕНОМЕН ДВОЄВІР’Я У ТВОРЧІЙ СПАДЩИНІ І. ОГІЄНКА

Автор(и)

  • I. P. Zainchkovskaya

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-1443.2018.40.175188

Ключові слова:

етнокультурна самобутність, колективна пам'ять, двоєвір’я, синкретизм, обрядова практика, народна віра, Огієнко І.

Анотація

В статті показано, що дослідження витоків, шляхів формування та своєрідності українського двовір’я у творчій спадщині І. Огієнка стало закономірним наслідком пошуків вченим шляхів збереження етнокультурної самобутності українців у ХХ ст., яка свідомо і цілеспрямовано руйнувалася під впливом радянської асиміляторської політики в межах етнічних земель, водночас занепадаючи в діаспорі у підсумку перманентної асиміляції українців у чужорідному середовищі. Ці процеси актуалізують вивчення І. Огієнком тих чинників, які сприяли формуванню та тематизації українського етнокультурного простору, водночас зумовлюючи його сепарацію на тлі світоглядно-ментальних особливостей спільноти. Інакше кажучи, звернення І. Огієнка до проблеми українського двоєвір’я зумовлене необхідністю збереження української етнокультурної самобутності, котра конструювалася найбільш свідомими верствами населення, проте зберігалася та транслювалася широкими народними масами. Показано, що двовір’я у творчій спадщині І. Огієнка постає тим світоглядним та культурним феноменом, який визначає не тільки духовну культуру народу, а й національну своєрідність його світоглядно-релігійних переконань та обрядової практики завдяки трансляції значимих елементів колективної пам’яті, тим самим зберігаючи етнокультурну самобутність народу.

Посилання

Bohomolets O. Ukrainska domashnia ikona. Kyiv: Vydavnychyi dim Dmytra Buraho, 2017. 520 s.

Kryvda N. Yu. Ikona yak odyn iz chynnykiv formuvannia ukrainskoi etnichnoi identychnosti. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia Filosofiia. Cherkasy, BITs Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni B. Khmelnytskoho. 2017. No 1. S. 3 11.

Goian I., Storozhuk S. Gender Existence: Correlation between Equality and Identity. Philosophy & Cosmology. Volume 18, 2017. S. 208 219.

Storozhuk S. V. Natsiia: istoriia i teoriia problemy (istoryko-filosofskyi vymir). Kyiv: VADEKS, 2013. 318 s.

Storozhuk S. Natsionalizm: Problema vyznachennia ta interpretatsii. Visnyk Cherkaskoho universytetu. 2014. No 31 (324). S. 28 33.

Atamanchuk V. P. Khudozhnie osmyslennia problemy dukhovnoi evoliutsii u misterii Ivana Ohiienka “Narodzhennia liudyny”. Ivan Ohiienko i suchasna nauka ta osvita: naukovyi zbirnyk: seriia filolohichna. Kam’ianets-Podilskyi: Kam’ianets-Podilskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Ohiienka, 2017. Vyp. 14. S.16 20.

Anichkov E. V. Iazychestvo i drevniaia Rus. Sankt-Peterburg: Tipografiia M. M. Stasiulevicha, 1914. 386 s.

Afanasev A. Poeticheskie vozzreniia slavian na prirodu : v 3 t. T. 1. Moskva: K. Soldatenkov, 1865. 800 s.

Galkovskii N. M. Borba khristianstva s ostatkami iazychestva v Drevnei Rusi. T. 1. Kharkov: Eparkhialnaia tip., 1916. IV, 376 s.

Potebnia A. Mysl i iazyk. Kharkov: Tipografiia Adolfa Darre, 1892. 228 s.

Rybakov B. Iazychestvo drevnikh slavian. Moskva; Sofiia: Gelios, 2002. 592 s.

Perettc V. N. Istoriko-literaturnye issledovaniia i materialy. T. 1. Iz istorii russkoi pesni. Ch. 1. Nachalo iskusstvennoi poezii v Rossii. Issledovaniia o vliianii malorusskoi virshevoi i narodnoi poezii XVI– XVIII v. na velikorusskuiu. K istorii Bogoglasnika. Sankt-Peterburg: Tipolitogr. F. Vaisberga i P. Gershunina, 1900. [7], 425 s.

Stakhiieva N. V. Kulturotvorcha diialnist v. M. Perettsa v konteksti ukrainskoi natsionalnoi idei kintsia XIX–pochatku XX stolittia. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: filosofiia, kulturolohiia, sotsiolohiia. 2013. Vyp. 5. S. 70 8.

Perettc V. K voprosu ob uchrezhdenii ukrainskikh kafedr v universitetakh. Kievskaia starina. 1906. T. 93. S. 45–49.

Matvieieva L. V. Dolia vydatnoho slavista-ukrainoznavtsia Volodymyra Perettsa. Skhidnyi svit. 2007. No 2. S. 32 44.

Sharov I. F. 100 vydatnykh imen Ukrainy. Kyiv: Vydavnychyi dim “Alternatyvy” 1999. 496 s.

Palokha O. 15 Sichnia Den narodzhennia I. I. Ohiienka (1882–1972) – ukrainskoho tserkovnoho i hromadskoho diiacha, movoznavtsia, istoryka tserkvy. URL: http://emlab.ho.ua/Obrantsi/Ogienko,%20biografija.html

Ohiienko I. Riatuvannia Ukrainy. Na tiazhkii sluzhbi svoiemu narodovi. Vinnipeh, “Volyn”. 1968. 96s.

Ilarion, mytr. (Ohiienko I.). Knyha nashoho buttia na chuzhyni (Berezhimo vse svoie ridne!) Vinnipeh: Ukrainske Naukove Bohoslovske Tovarystvo, 1956. 167 s.

Lysiak-Rudnytskyi I. Radianska Ukraina z istorychnoi perspektyvy. Lysiak-Rudnytskyi I. Istorychni ese : u 2 t. T. 1. Kyiv, 1994. S. 457–469.

Dziuba I. M. Internatsionalizm chy rusyfikatsiia? Kyiv: Vydavnychyi dim “KM Academia”, 1998. 276 s. URL: http://litopys.org.ua/idzuba/dz.htm

Mytropolyt Ilarion (Ohiienko). Dokhrystyianski viruvannia ukrainskoho narodu. Kyiv: Oberehy, 1994. 424 s.

Azadovskii M. K. Istoriia russkoi folkloristiki / sost. i otv. red. O. A. Platonov. Moskva: Institut russkoi tcivilizatcii, 2014. 1056 s.

Buslaev F. I. Istoricheskie ocherki russkoi narodnoi slovesnosti i is- kusstva. Tom 1. Russkaia narodnaia poeziia. Sankt-Peterburg: Obshchestvennaia polza, 1861. 662 s.

Sreznevskii Iz. Mysli ob istorii russkogo iazyka. URL: http://www. ruthenia.ru/apr/textes/sreznevs/srezn1.htm

Ohiienko I. Ukrainska tserkva. Narysy z istorii Ukrainskoi Pravoslavnoi Tserkvy : v 2 t. T. 1. Praha: Vyd-vo Yu. Tyshchenka, 1942. 236 s.

##submission.downloads##

Як цитувати

Zainchkovskaya, I. P. (2019). ФЕНОМЕН ДВОЄВІР’Я У ТВОРЧІЙ СПАДЩИНІ І. ОГІЄНКА. Філософські обрії, (40), 60–77. https://doi.org/10.33989/2075-1443.2018.40.175188

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ, ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ