ОСВІТНІ ІНСТРУМЕНТИ ДЛЯ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО І КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ В УМОВАХ ІНФОРМАЦІЙНОГО СУСПІЛЬСТВА
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-1443.2019.42.202388Ключові слова:
освітні інструменти, критичне мислення, креативне мислення, інформаційне суспільствоАнотація
Умови існування в інформаційному суспільстві і дедалі ширша технологізація повсякденного і навчального середовища сучасної людини створюють, з одного боку, цілу низку когнітивних бар’єрів (т. зв. Ефекти «кліпового» мислення, втомлюваності від множинних потоків інформації і «білого шуму», «швидке» автоматичне мислення, розсіюваність уваги тощо), а з іншого – відкривають нові можливості й практики для розвитку різних типів мислення, зорієнтовані як на нові відкриття (зокрема, у нейробіології та когнітивістиці), так і на перезавантаження класичних методик і технологій (наприклад, РКМЧП, ТРВЗ, застосування інтелект-карт, Р4С, ейдетики (Бондар, 2018, С. 84–89), особливо з огляду на нові технічні інструменти й можливості онлайн- і офлайн-освіти.
Посилання
Bondar T. O. (Ed.). (2016). Rozvytok krytychnoho y kreatyvnoho myslennia ditei u shkoli : zbirnyk materialiv spetsialnoi doslidnytskoi hrupy “Filosofiia u shkoli” [Development of critical and creative thinking of children in school: a collection of materials of the special research group «Philosophy in school»]. Poltava: POIPPO,. 167 s. Retrieved from http://poippo.pl.ua/images/FILES/ nml/elektronni_vydannia_POIPPO/2016/rozvytok_krMyslennya2016-2.pdf [in Ukrainian].
Bondar T. O. (2018). Suchasni metodyky i tekhnolohii rozvytku myslennia yak vazhlyva skladova efektyvnoho osvitnoho seredovyshcha [Modern methods and technologies of development of thinking as an important component of an effective educational environment]. In Naukovo-metodychni zapysky POIPPO: Novii shkoli – nove osvitnie seredovyshche [POIPPO scientific and methodological notes: New school is a new educational tnvironment]. (Vol. 10. pp. 84-89). Poltava: POIPPO [in Ukrainian].
Filosofiia dlia ditei [Philosophy for Children]: spilnota. Retrieved from https:// www.facebook.com/groups/955315897854032
Kreatyvna kraina [Creative country]. Retrieved from https://creativecountry.org/ [in Ukrainian].
Krytychne myslennia: osvitnia platforma [Critical thinking: an educational platform]. Retrieved from http://www.criticalthinking.expert/ [in Ukrainian].
Krytychne myslennia dlia osvitian [Critical thinking for educators]. Retrieved from https://courses.prometheus.org.ua/courses/coursev1:CZ+CTFT101+2017_T3/about [in Ukrainian].
Navchaimos vchytys: Potuzhni rozumovi instrumenty dlia opanuvannia skladnykh predmetiv [Let’s learn: Powerful mental tools for mastering complex objects]. Retrieved from https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:Prometheus+LHTL101+2018_T3/about [in Ukrainian].
Roudi M. (2017). Vizualnye zametki. Illiustrirovannoe rukovodstvo po sketchnoutingu [Visual notes. Illustrated sketching guide]. [B. m.]: Mann, Ivanov i Ferber [in Russian].
Vizualizatsiia v osvitnomu protsesi: skraibinh, sketchnoutinh, intelekt-karty ta inshi instrumenty [Visualization in the educational process: scribing, sketching, intelligence cards and other tools]. Retrieved from https://www.youtube.com/ watch?v=tbLAbEo6Q [in Ukrainian].
Yak pratsiuie eidetyka [How eidetics works]. Retrieved from http://eidetic.kiev.ua/ uk/eydos [in Ukrainian].