КУЛЬТУРА ЯК ДИСКУРС
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-1443.2019.42.202418Ключові слова:
культура, дискурсАнотація
Наприкінці ХХ ст. у Західній Європі та США певного поширення набув міждисциплінарний дискурс, відомий під назвою «радикальний конструктивізм». Головне положення конструктивізму полягає у припущенні, що об’єктивна реальність є лише результатом людського спілкування, а дійсність, з якою ми маємо справу, є дійсністю другого порядку, й конструюється вона шляхом приписування, «накидання» смислів. Ця ідея є не новою. Лінгвістичний поворот у європейському мисленні, біля витоків якого стояв Л. Вітгенштейн з відомою фразою про те, що «із того, що мені — або всім — здається, що це так, не виходить, що це так і є. Ця дійсність другого порядку є результатом комунікації. Сама соціалізація заснована на комунікації». Сучасні прихильники конструктивізму (К. Джерджен, Дж. Нельсен) підкрес- люють соціальну умовність та контекстуальність знання; заперечують ідею можливості нейтральної, незацікавленої перспективи; поділяють ідеї обтяжливості істини владними стосунками. «Кожна людина у такому контексті інтерпретується як культурно та історично локалізована, а отже, соціально сконструйована існуючими в суспільстві наративами, які підтримують реальність (або квазіреальність) її існування» (Лебединська, 2012, с. 138).
Посилання
Girtc K. (2004). Interpretatciia kultur [Interpretation of crops]. Moskva: ROSSPEN [in Russian].
Lebedynska I. V. (2012). Identychnist i kultura. Dosvid psykholohichnoi interpretatsii [Identity and culture. Experience of psychological interpretation]. Kyiv: Zoloti vorota [in Ukrainian].
Lebedynska I. V. (2015). Typizatsiia yak shliakh stanovlennia kulturnykh praktyk samo proektuvannia [Typing as a way of becoming cultural practices is designing itself]. Aktualni problemy psykholohii [Actual problems of psychology], 11, 9, 50-61 [in Ukrainian].
Mol A. (2008). Sotciodinamika kultury [Sociodynamics of culture] (3nd ed.).
Moskva: Izdatelstvo LKI [in Russian].