ФІЛОСОФСЬКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ РЕФОРМУВАННЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ТВОРЧОСТІ В. ВЕРНАДСЬКОГО

Автор(и)

  • A. Ilchenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-1443.2021.45.243041

Ключові слова:

університетська освіта, науковість, раціональність, духовність, вища школа, реформування, глобальний освітній простір, В. Вернадський

Анотація

У статті здійснюється аналіз філософсько-методологічних засад реформування вищої освіти в творчості В. Вернадського першої половини ХХ ст. Автор обґрунтовує, що вони безперечно мають важливе світоглядно-методологічне значення для вивірення напрямів та ціннісних орієнтирів сучасної трансформації вітчизняної вищої школи в епоху взаємовпливів глобалізації освітнього простору та відтворення самобутньої національної освітянської традиції в умовах українського державотворення. Доведено, що основоположними регулятивними принципами удосконалення вищої школи, на думку вітчизняного науковця є: раціональність, науковість, демократизація, гуманізація освіти, духовно-культурне освоєння світу та навчання упродовж усього життя у поєднанні з класичною моделлю університету. Визначено, що при побудові навчально-виховного процесу у вищій школі доцільно постійно враховувати результати новітніх наукових досліджень з дотриманням глибоких демократичних основ.

Посилання

Derrida, Zh. (2002). Zakon dostatnoi pidstavy: Universytet ochyma yoho poslidovnykiv [The law of sufficient grounds: The university through the eyes of its followers]. In M. Zubrytska (Comp.) Ideia Universytetu: Antolohiia [The idea of the University: Anthology] (pp. 235-265). Lviv: Litopys [in Ukrainian].

Ilchenko, A. M., & Sheiko, S. V. (2014). Vyshcha osvita i Bolonskyi protses : navchalno-metodychnyi posibnyk [Higher education and the Bologna process: a textbook]. Poltava: RVV PDAA [in Ukrainian].

Kviek, M. (2002). Natsionalna derzhava, hlobalizatsiia ta universytet yak modernyi zaklad [Nation state, globalization and the university as a modern institution]. In M. Zubrytska (Comp.) Ideia Universytetu: Antolohiia [The idea of the University: Anthology] (pp. 267-291). Lviv: Litopys [in Ukrainian].

Orteha-i-Hasset, X. (2002). Misiia Universytetu [Mission of the University]. In M. Zubrytska (Comp.) Ideia Universytetu: Antolohiia [The idea of the University: Anthology] (pp. 67-107.). Lviv: Litopys [in Ukrainian].

Sheiko, S. V. (2004). Ratsionalnist ta dukhovnist – osnovni zasady reformuvannia vyshchoi osvity u tvorchosti V. I. Vernadskoho [Rationality and spirituality – the basic principles of reforming higher education in the work of V. I. Vernadsky]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 7, 13-16 [in Ukrainian].

Vernadskii, V. I. (1988). Trudy po vseobshchei istorii nauki [Works on the general history of science]. Moskva: Nauka [in Russian].

Vernadskii, V. I. (1989). Nachalo i vechnost zhizni [Beginning and eternity of life]. Moskva [in Russian].

Vernadskii, V. I. (2004). Biosfera i noosfera [Biosphere and noosphere]. Moskva: Airis-press [in Russian].

Vernadskii, V. I. (2010). Pisma o vysshem obrazovanii v Rossii. Zadachi vysshego obrazovaniia nashego vremeni [Letters about higher education in Russia. The tasks of higher education of our time]. In Vernadskii V. I. Izbrannye trudy [Vernadsky V. I. Selected Works] (pp. 270-282). Moskva [in Russian].

Vernadskyi, V. I. (2001). Lysty pro vyshchu osvitu v Rosii. Idei V. I. Vernadskoho v osvitnomu prostori rehionu [Letters about higher education in Russia. V. I Vernadsky’s ideas in the educational space of the region]. Postmetodyka [Postmethodology], 5-6 (37-38), 3-8 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-22

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ