АНТРОПОЛОГІЧНА ПРОБЛЕМАТИКА ФІЛОСОФІЇ Г.С.СКОВОРОДИ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ВІТЧИЗНЯНИХ ДЕРЖАВОТВОРЧИХ ПРОЦЕСІВ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-1443.2023.47.282588Ключові слова:
антеїзм, антропологія, барокова культура, вибір, державотворення, екзистенціальність, кордоцентризм, людина, ментальність, свобода, соціально-політичні процеси, «сродна праця», цінностіАнотація
Воєнні дії, які із 2014 року відбуваються в Україні, з особливою гостротою актуалізують суспільно-політичні перетворення, що пов’язані з доленосними питаннями майбутнього українського народу і нації, їх державотворчими процесами. У таких умовах класична соціально-філософська проблематика виходить на перший план оскільки дає змогу всебічно осмислити громадську діяльність людини, її потенціал, внутрішні і зовнішні сили, оцінити значущість особистості, як культурно-творчої істоти. Ця проблематика тісно поєднана з антропологічною оскільки людина є центром соціальних та суспільно-політичних процесів. Вона мікрокосм, у якому зосереджений увесь макрокосм, як стверджував Г. Сковорода філософський символізм його творчості полягає безпосередньо в мудрості, сродній праці, баченні великого у малому, розкритті таїни через символічний світ – це дорога до щасливого життя.
Бути людиною означає бути філософом – свідчить Григорій Савич. А доля кожної людини невіддільна від долі народу і єдність ця лежить у світі свободи, яку багато хто не розуміє, бо для цього необхідно боротися з цілим світом на принципах любові, а не ненависті. Це і є класична українська філософія започаткована Г. С. Сковородою завдання філософії і полягає в тому, щоб пробудити основні гасла Просвітництва (честь і гідність, свобода, справедливість, солідарність, моральність) та практично спрямувати їх на досягнення як власної свободи, так і свободи відкритого суспільства. Розбудова такого суспільства в Україні і є метою сучасного вітчизняного державотворчого процесу.
Посилання
Bychko, A. K., Bychko, I. V., & Tabachkovskyi, V. H. (2001). Istoriia filosofii [History of philosophy]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Chyzhevskyi, D. (1992). Narysy z istorii filosofii na Ukraini [Essays on the history of philosophy in Ukraine]. Kyiv: Vyd-vo "Orii" pry UKSP "Kobza" [in Ukrainian].
Horskyi, V. S. (1996). Istoriia ukrainskoi filosofii: kurs lektsii dlia studentiv vuziv [History of Ukrainian philosophy: a course of lectures for university students]. Kyiv: Nauk. dumka [in Ukrainian].
Kravchenko, P. A. (2001). Vitchyznianyi kulturno-istorychnyi dosvid u systemi suchasnoho derzhavotvorennia (Sotsialno-filosofski aspekty) [Domestic cultural and historical experience in the system of modern state formation (Socio-philosophical aspects)]. Kyiv: Heneza [in Ukrainian].
Ohneviuk, V. O., & Kravchenko, P. A. (1999). Liudyna. Kultura. Istoriia [Man. Culture. History]. Kyiv: Heneza [in Ukrainian].
Popovych, M. (2008). Hryhorii Skovoroda: filosofiia svobody [Grigory Skovoroda: philosophy of freedom] (2nd ed.). Kyiv: Maisternia Biletskykh [in Ukrainian].
Shynkaruk, V. I. (Ed.). (1972). Filosofiia Hryhoriia Skovorody [Philosophy of Grigory Skovoroda]. Kyiv: Nauk. dumka [in Ukrainian].
Skovoroda, G. (2011). Polnoe sobranie sochineniy [Complete works] (Vol. 1). Kiev: Boguslavkniga [in Russian].
Skovoroda, G. (2012). Polnoe sobranie sochineniy [Complete works] (Vol. 2). Kiev: Boguslavkniga [in Russian].
Skovoroda, H. S. (1961). Tvory [Works] (Vol. 1-2). Kyiv: AN URSR [in Ukrainian].
Skovoroda, H. S. (1994). Tvory u dvokh tomakh [Works in two volumes] (Vol. 2). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Skovoroda, H. S. (2005). Tvory u dvokh tomakh [Works in two volumes] (Vol. 1-2). Kyiv: Oberehy [in Ukrainian].