ОБРАЗ ДЖАЗУ В УКРАЇНСЬКІЙ ЕСТРАДНІЙ МУЗИЦІ ТА ЕСТЕТИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ В НІЙ СУБКУЛЬТУР

Автор(и)

  • І. Цебрій
  • Є. Дудник

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-1443.2024.48.308072

Ключові слова:

джаз, український фольклор, симетрична структура, тенденції, африканська музика, європейська культура, стиль

Анотація

Відтворюється образ джазу в українській естрадній музиці, показано субкультури, що домінують у сучасних його проявах: африканська музика, ірландсько-європейські мелодії та ритми, взаємодія між естрадною музикою та фольклором, діаметрально симетрична структура, відповідний склад змінних фраз (голос-інструмент), різні комбінації тембрової акустоелектроніки, злиття українського фольклору та рок-музики. Підкреслено, що це гармонійне поєднання афро-європейських традицій із українським фольклором, кращими його зразками. Аналізується вклад провідних майстрів українського джазу, яким вдалося це здійснити – Леоніда Гольдштейна та Ігоря Журомського, для котрих характерними є обробки фольклорних матеріалів – побутових та африканських) з домінуванням звернення до традиційного фольклорного українського музичного пласту.

Посилання

Kononchuk, V. (2011). Estradno-dzhazova osvita v Ukraini: retro- ta perspektyva. (Do 30-richchia vidkryttia estradnoho viddilennia v Kyivskomu derzhavnomu muzychnomu uchylyshchi imeni R. M. Hliiera) [Variety and jazz education in Ukraine: retro and perspective. (To the 30th anniversary of the opening of the variety department at the R. M. Glier Kyiv State Music School)]. Molod i rynok [Youth and the Market], 11 (82), 99-103. [in Ukrainian].

Lenzion, Ya. (2017). Dzhazove mystetstvo i suchasna ukrainska muzychna kultura [Jazz art and modern Ukrainian musical culture.]. Molod i rynok [Youth and the Market], 3 (146), 177-181. [in Ukrainian].

Panko, T. (2009). Vzaiemodiia dzhazu ta akademichnoi muzyky yak fenomen stylovoi konverhentsii [Interaction of jazz and academic music as a phenomenon of stylistic convergence]. In Kyivske muzykoznavstvo [Kyiv musicology]: zbirnyk statei (Vol. 29. pp. 38-47). Kyiv [in Ukrainian].

Romaniuk, L. (2020). Synkretyzm folkloru i dzhazu v muzychnomu mystetstvi Ukrainy kintsia XX– pochatku XXI stolittia [Syncretism of folklore and jazz in the musical art of Ukraine in the late XX– early XXI century]. Retrieved from http://int-onf.org/konf032015/1027-kandidat-mistectvoznavstvaromanyuk-l-b-sinkretizmfolkloru-dzhazu-v-muzichnomu-mistectvukrayinikncyahh-pochatku-hh-st.html [in Ukrainian].

Romanko, V. I. (2001). Dzhaz u muzychnii kulturi Ukrainy: sotsiokulturna ta muzykoznavcha interpretatsii [Jazz in the musical culture of Ukraine: socio-cultural and musicological interpretation] (Extended adstract of PhD dissertation). Kyiv [in Ukrainian].

Ros, Z. (2016). Evoliutsiia suchasnoi ukrainskoi dzhazovoi musky [Evolution of Modern Ukrainian Jazz Music]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Mystetstvoznavstvo [Scientific Notes of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Art History], 1 (34), 11-18. [in Ukrainian].

Smetana, S. (2012). Dzhazovi kompozytsii u tvorchosti suchasnykh ukrainskykh kompozytoriv [Jazz compositions in the works of contemporary Ukrainian composers]. In Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky [Scientific notes. Series: Pedagogical sciences. Kirovograd: V. Vynnychenko Kyiv State Pedagogical University] (Vol. 112, pp. 288-296). Kirovohrad: KDPU imeni V. Vynnychenka [in Ukrainian].

Tsebrii, I. (Comp.). (2019). Myttsi mynulykh epokh ochyma yikhnikh suchasnykiv (pochatok XVII ‒ seredyna XIX st.) [Artists of past epochs through the eyes of their contemporaries (early seventeenth - mid-nineteenth centuries)]. Poltava: Format+ [in Ukrainian].

Yaremenko, L. (2022). Polipedahohichnyi pryntsyp Antonio Salieri ta suchasne rozuminnia polipedahohichnoi diisnosti [Antonio Salieri’s PolyPedagogical Principle and the Modern Understanding of PolyPedagogical Reality]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Aesthetics and ethics of pedagogical action], 26, 72-84. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/21971/1/Yaremenko.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-31

Як цитувати

Цебрій, І., & Дудник, Є. (2024). ОБРАЗ ДЖАЗУ В УКРАЇНСЬКІЙ ЕСТРАДНІЙ МУЗИЦІ ТА ЕСТЕТИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ В НІЙ СУБКУЛЬТУР. Філософські обрії, (48), 70–80. https://doi.org/10.33989/2075-1443.2024.48.308072

Номер

Розділ

ФІЛОСОФСЬКА АНТРОПОЛОГІЯ, ФІЛОСОФІЯ КУЛЬТУРИ