ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ЛІТЕРАТУРНИХ ТВОРІВ У ХОРЕОГРАФІЧНОМУ МИСТЕЦТВІ УКРАЇНИ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТЬ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-1443.2024.48.308075Ключові слова:
інтепретація, літературний твір, балет, хореографія, постановка, взаємовплив, взаємодія, сучаснітьАнотація
У статті йдеться про визначальну роль літературного першоджерела на українську тематику у створенні балетів. На стику різних мистецтв хореографія і її особлива пластична форма сприяють створенню нових авангардних форм мистецтва, реалізуючи цим найбагатіший мистецький потенціал напрямку. На засадах цього стає зрозумілим, що взаємозв’язок літературного та хореографічного мистецтв є тісним, бо позначається на збагаченні балетного репертуару. Створення хореографічного твору на основі літературного підґрунтя є одним з найважливіших досягнень хореографії. Художня цілісність хореографічних творів складає основу принципу синтезу мистецтв. У статті розкривається важлива роль українського танцю при створенні хореографічної вистави за літературним першоджерелом. Українське хореографічне мистецтво відзначається своїм невичерпним багатством танцювальних барв, емоційним запалом, тонким народним гумором та щирістю виконання. Створення хореографічних постанов за мотивами літературних творів, особливо на національну тематику – допоміжний чинник для активізації гармонійного взаємозв’язку визначеного часу, простору та переданих подій твору із засобами сценічно-побутової танцювальної лексики.
Посилання
Chepalov, O. I. (2014). Balet «Kaminnyi hospodar» («Don Zhuan») Vitaliia Hubarenka i yoho khoreohrafichne vtilennia na ukrainskii stseni [The ballet “Fireplace Master” (“Don Giovanni”) by Vitaly Gubarenko and its choreographic embodiment on the Ukrainian stage]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho [Journal of the National Music Academy of Ukraine named after P.I. Tchaikovsky], 2, 42-49. Retrieved from http://chasopysnmau.com.ua/article/view/242530/240478 [in Ukrainian].
Haleta, A. (2020). Vzaiemovplyv khudozhnoi literatury ta khoreohrafichnoho mystetstva v roboti baletmeistera [Intertwined fiction and choreographic art in the work of a choreographer]. In Khoreohrafichna kultura – mystetski vymiry [Choreographic culture – artistic dimensions]: zbirnyk statei (Vol. 8, pp. 188-199). Lviv: LNU imeni Ivana Franka. Retrieved from https://kultart.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/04.pdf [in Ukrainian].
Halych, O., Nazarets, V., & Vasyliev, Ye. (2005). Teoriia literatury [Theory of literature]. Kyiv: Lybid, [in Ukrainian].
Holdrych, O. (2003). Khoreohrafiia. Osnovy khoreohrafichnoho mystetstva. Osnovy kompozytsii tantsiu [Choreography. Fundamentals of choreographic art. Basics of dance composition]. Lviv: Krai [in Ukrainian].
Korol, A. (2017). Vplyv “Lilei” K. Dankevycha ta H. Berezovoi na podalshi baletni interpretatsii literaturnykh tvoriv ukrainskoi tematyky [The influence of «Lileya» by K. Dankevich and G. Berezova on further ballet interpretations of literary works of Ukrainian themes]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 8, 48-51 [in Ukrainian].
Medvid, T. (2019). Tvory ukrainskoi literatury na vitchyznianii baletnii stseni [Works of Ukrainian literature on the domestic ballet scene]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [Bulletin of the National Academy of Leadership of Culture and Arts], 2, 409-412. [in Ukrainian].
Neofita, M. (2020). Khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy [Choreographic art of Ukraine]. Drohobych: Kolo [in Ukrainian].
Savchenko, R. (2017). Osoblyvosti baletmeisterskykh poshukiv ukrainskykh khoreohrafiv druhoi polovyny XX stolittia: tvorchyi metod Anatoliia Shekery [Features of ballet master’s search for Ukrainian choreographers of the second half of the twentieth century: the creative method of Anatoliy Shekera]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific Journal of the Dragomanov National Pedagogical University. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects], 59, 143-149. Retrieved from https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/24095/Savchenko%20R.%20V.pdf? [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (2003). Baletnyi teatr Ukrainy: 225 rokiv istorii natsionalnoho profesionalnoho khoreohrafichnoho mystetstva [Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history of national professional choreographic art]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Zahaikevych, M. (1978). Dramaturhiia baletu [Ballet drama]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].