ФІЛОСОФСЬКІ ЗАСАДИ СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ГУМАНІСТИЧНОЇ ПАРАДИГМИ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-1443.2020.43.212702Ключові слова:
гуманізм, освіта, особистість, гуманістична парадигма, філософія освіти, просвітитель, педагогАнотація
У статті проаналізовано філософські засади становлення та розвитку гуманістичної педагогіки. Визначено поняття гуманізму як системи світоглядних орієнтацій, центром якої постає особистість людини, її самість, високе призначення та право на вільну самореалізацію. Зазначається, що гуманістична інтерпретація цілей освіти полягає у тому, щоб зробити повноцінним і гідним життя людини в сучасному суспільстві. Пояснюється, що принцип гуманізму в педагогіці ґрунтується на положенні про безмежну віру у природу кожної дитини, її цінність у цьому світі, орієнтації на ідеал вільної, самостійної, активної особистості.
Висвітлені погляди на природу й процеси розвитку особистості дитини відомих філософів-просвітителів, педагогів: Джона Локка, Жан-Жака Руссо, Йогана Фрідріха Гербарта, Йогана Генріха Песталоцці, Фрідріха Фребеля, Марії Монтессорі. Показано вплив філософських ідей зарубіжних філософів-освітян на розвиток гуманістичної парадигми сучасної освіти.
Посилання
Dzhurinskij, A. N. (1992). Zarubezhnaja shkola : istorija i sovremennost’ [Foreign school : history and modernity]. Moskva: Izd. Rossijskogo otkrytogo un-ta [in Russian].
Ilchenko, A. (2006). M. Filosofski aspekty humanistychnoi pedahohiky Marii Montessori [Philosophical aspects of humanistic pedagogy of Maria Montessori]. In Dydaktychni ta sotsialno-psykholohichni aspekty korektsiinoi roboty u spetsialnii shkoli [Didactic and socio-psychological aspects of correctional work in a special school] (Vol. 7, pp. 27-30). Kyiv: Nauk. svit [in Ukrainian].
Kornetov, G. B. (1993). Gumanisticheskoe obrazovanie : tradicii i perspektivy [Humanistic education: traditions and perspectives]. Moskva: ITP i MIO RAO [in Russian].
Lokk, Dzh. (1988). Sochinenija : v 3 t. [Works: in 3 volumes] (Vol. 3). Moskva: Mysl’ [in Russian].
Montessori, M. (1992). Das kreative Kind. Freiburg; Basel; Wien.
Montessori, M. (1994). Kinder sind anders. Munchen.
Montessori, M. (1993). Komische Erziehung. Freiburg; Basel; Wien.
Montessori, M. (1997). Razum rebenka (glavy iz knigi) [The mind of a child (chapters from the book)]. Moskva: Kraal’ [in Russian].
Pestalocci, I. G. (1981). Izbrannye pedagogicheskie sochinenija : v 2 t. [Selected pedagogical works: in 2 volumes.] (Vol. 1). Moskva: Pedagogika [in Russian].
Piskunov, A. I. (Ed.). (2019). Istorija pedagogiki i obrazovanija [History of pedagogy and education] (4nd ed.). Moskva: Jurajt [in Russian].
Popper, K. (1994). Vidkryte suspilstvo ta yoho vorohy [Open society and its enemies] (Vol. 1). Kyiv: Osnova [in Ukrainian].
Pozdnjakov, A. N. (2009). Istorija pedagogiki i obrazovanija za rubezhom i v Rossii [History of pedagogy and education abroad and in Russia]. Saratov: Izdatel’skij centr “Nauka” [in Russian].
Russo, Zh.-Zh. (2005). Pro et Contra. Idei Zhan-Zhaka Russo v vosprijatii i ocenke russkih myslitelej i issledovatelej (1752-1917). Antologija [Pro et Contra. The ideas of Jean-Jacques Rousseau in the perception and assessment of Russian thinkers and researchers (1752-1917). Anthology]. Sankt-Peterburg: Izd-vo RHGA [in Russian].
Shynkaruk, V. I., Ozadovska, L. V., Polishchuk, N. P. & Pokarzhevska, I. O. (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary]. Kyiv: Abrys [in Ukrainian].
Sorokova, M. G. (2003). Sistema M. Montessori: Teorija i praktika [M. Montessori System: Theory and Practice]. Moskva: Akademija [in Russian].
Vershinina, E. M. (2004). Nepreryvnoe vospitanie i gumanizacija v sisteme obrazovanija – sut’ social’no-jekonomicheskogo i duhovnogo vozrozhdenija obshhestva [Continuous upbringing and humanization in the education system is the essence of the socio-economic and spiritual revival of society]. Harkіv: Region-inform [in Russian].